Het proteïne dieet

Afslanken op gezonde en verstandige wijze?
Dat kan met de proteine dieet producten van Predivita!

Wetenschappelijke achtergrond

Wat is het Predivita proteine dieet?

Het Predivita proteïne dieet of eiwitdieet op basis van natuurlijke proteïnen (onder meer op basis van zuivel en/of soja) heeft een wetenschappelijke achtergrond. Het is erop gebaseerd in de voeding zoveel mogelijk koolhydraten en vetten te vermijden en toch de noodzakelijke bouwstenen voor het lichaam in de vorm van proteïnen op te nemen.

Proteinedieet voor uw gezondheid - Predivita Proteine Dieet

Wetenschappelijke Achtergrond

Al meer dan 30 jaar worden de principes door professionele diëtistes toegepast. Inmiddels wordt het dieet door duizenden mensen succesvol gevolgd.
Bekende onderzoekers van het dieet zijn Professor Georges Blackburn van Harvard University.
Ook Professor Marian Apfelbaum uit Frankrijk wijdde veel studie aan het proteïne dieet. In het gezaghebbende Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift “The Journal of Nutrition” zijn de resultaten uitvoerig beschreven.

Waarom het Predivita proteinedieet werkt

Het succes van het Predivita proteïne dieet is te verklaren door het gebruiksgemak van kant-en- klare caloriearme maaltijden met een zeer hoog gehalte aan natuurlijke proteïne in handzame verpakkingen. Het wordt geleverd in poedervorm in handige kleine zakjes per gerecht waaraan alleen nog water toegevoegd moet worden. Maar ook zeer smakelijk kant-en-klaar proteïne brood en repen verhogen het gebruiksgemak.

Predivita maakt het u wel heel gemakkelijk door proteïne dieet maaltijden te ontwikkelen en aan te bieden die zeer smakelijk zijn en een hoog proteïne gehalte hebben. Samen met het Vier Fasen Plan is het nu nog makkelijker om uw doel te bereiken!

Uitgangspunt is dat u in een goede gezondheid verkeert. Bij twijfel moet U eerst een arts raadplegen

Wat zijn proteïnen (of eiwitten) en koolhydraten en hoe werkt het?

Het menselijk lichaam voorziet via het voedsel in zijn energiebehoefte door de opname van:

• Proteïnen als bouwstof voor de spieren en weefsels.
• Koolhydraten (suikers) als brandstof
• Vetten of lipiden als reserve

 
Wat zijn Proteinen?
Proteine Dieet proteinen bouwstoffen van het lichaamProteine Dieet proteinen bouwstoffen van het lichaam
Proteïnen zijn de bouwstoffen van ons lichaam (bijvoorbeeld bot en huid) en helpen het lichaam beschermen tegen ziekten. Ons lichaam is voor een groot deel uit proteïnen opgebouwd. 
Een mens heeft gemiddeld 0.8 gram proteïne (= eiwit) per kg lichaamsgewicht nodig per dag. Vlees, kaas en ei leveren veel proteïnen. 
 
Wat zijn koolhydraten?
Koolhydraten leveren het lichaam energie. Ook voor koolhydraten geldt: eet je meer dan het lichaam nodig heeft, dan wordt het teveel opgeslagen als lichaamsvet.
Algemeen wordt aanbevolen voor mannen 250 gram koolhydraten per dag te eten, vrouwen 200 gram. Dit zijn uiteraard gemiddelden. 
Er zijn verschillende soorten koolhydraten: suikers, polyolen(calorie houdende zoetstoffen), zetmeel en voedingsvezels.
 
Wat zijn vetten?
Ons lichaam heeft vet nodig voor onder andere de benodigde vitamine A, D en E. Daarnaast hebben we de vetzuren nodig voor de opbouw van celwanden en het immuunsysteem. Volgens de huidige opvatting heeft een mens gemiddeld 70 gram vet per dag nodig. Mensen die willen afvallen dienen de inname van koolhydraten en vetten te beperken. Bij een proteïne dieet wordt de toevoer van koolhydraten en vetten sterk beperkt, zodat het lichaam zijn energiebehoefte zal gaan opvullen uit de reserves van suiker en vet. Dit proces noemt men ketose.
Zonder dat de spiermassa afneemt zal het lichaam het teveel aan gewicht verliezen. 
 

Wat is ketose?
Ketose is het enige natuurlijke fysiologisch proces om te vermageren. Het is het proces waarin het lichaam om te voorzien in de energiebehoefte overgaat op vetverbranding in plaats van koolhydraatverbranding. De ketose-reactie vindt plaats in het lichaam op het moment dat er te weinig koolhydraten zijn om te verbranden. 
Normaal gebruikt het lichaam glucose uit koolhydraten voor de energiehuishouding. Maar als de glucose op is schakelt het lichaam over op vetverbranding. Het proces om in ketose te komen duurt tussen de 24 en 48 uur.

Het Vier Fasen Plan.
Het proteine dieet is opgebouwd uit vier opeenvolgende fases: 

Het snelste resultaat wordt behaald in fase 1. Meestal valt men in deze fase 70 % van het gewenste gewicht af. In fase 2 is dit 15 % en in fase 3 is dat 10% en 4 is dat nog eens 5 %.

U kunt op ieder gewenst moment beginnen met fase 1!

 
Proteine Dieet Water drinken
Hoe behoud ik mijn gewicht?

Door op de juiste manier het Vier Fasen Plan op te volgen bereikt u, afhankelijk van uw persoonlijke parameters en doelstellingen vrij snel een optimaal resultaat. Het is echter belangrijk dat deze situatie gestabiliseerd wordt. Het gevreesde “Jojo effect” dat bij veel andere diëten optreedt wordt hierdoor voorkomen*)

Omdat elk dieet een ommekeer betekent in uw voedingsgewoonte zal het noodzakelijk zijn dat u niet geheel terug valt in uw oude eetpatroon. 
Ook voldoende beweging (sport) is een voorwaarde.

Bij sommige mensen duurt het wel 2 jaar voordat zij volledig gewend zijn aan hun nieuwe levensstijl en hun lichaam zelf naar deze regelmaat en discipline vraagt.

Water drinken.
Voor een goede stofwisseling is het absoluut noodzakelijk dagelijks minstens 1 ½ liter water te drinken. Ook thee (van blaadjes) is aan te bevelen. Ook is 1 glas light drank per dag toegestaan. Koffie, thee, en bouillon tellen niet mee als water. 

 
 
Proteine Dieet VitaminenWaarom Vitaminen, Kalium en Zout?

Vooral in de eerste fases van het dieet kan het door het gewijzigde voedingspatroon voor komen dat te weinig vitamines, zout en kalium opgenomen worden. 
Daarom is het belangrijk dagelijks multivitaminen te nemen die voorziet in de dagelijkse aanbevolen hoeveelheden (ADH). Ook moet absoluut de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Kalium ingenomen worden.
Zout is noodzakelijk om voldoende vocht in uw lichaam te houden en te voorkomen dat de bloeddruk te laag wordt. Toevoeging van standaard kruidenmengsels voorziet in deze behoefte en maakt de gerechten smakelijker.

 

Vezels en plantaardige oliën.
Vezels zijn noodzakelijk voor een goede werking van het darmstelsel. Zij voorkomen verstopping en verbeteren de opname van voedingsstoffen.
Indien nodig kan vooral in Fase 1 de toevoeging van kleine hoeveelheden (olijf)olie de stoelgang verbeteren.

Serveertips.
De gezelligheid van het eten hoeft niet onder uw dieet te lijden.
Gedurende het gehele dieet kunt u samen met anderen aan tafel gaan; immers ook uw dieet kan bestaan uit een soep, een hoofdgerecht al dan niet met de toegestane rauwe of gekookte groenten, een lekker dessert en koffie of thee na.
Uw warme of koude dranken kunt u perfect in een thermosfles mee naar uw werk nemen.
Het is gemakkelijk om altijd een zakje, biscuits of repen van het proteïne dieet mee te nemen. Op deze manier is het gemakkelijker om de verleiding van calorierijke voeding te weerstaan.
Ook na het dieet zijn de repen en biscuits een lekker en gemakkelijk tussendoortje in plaats van de bekende caloriebommen zoals snacks.

Bereiding. 
U hoeft geen speciaal keukengerei aan te schaffen: al de gerechten kunnen worden bereid in een teflon of gewone pan, oven of magnetron.
Van elk gerecht vindt u de bereidingswijze op onze website. Indien u nog geen shaker heeft om de producten te mengen kunt u deze aanschaffen via onze website.

 
Bereiding van het Proteine Dieet
 

De gerechten uit de zakjes krijgen een romige structuur als u voor het mengen een mixer gebruikt. Voor alle bereidingen geldt dat zij even moeten rusten voordat zij gegeten worden.
Zorg ook voor een mooie presentatie van uw gerecht; dat verhoogt uw motivatie.
Bijvoorbeeld: Uw bord van een hoofdgerecht garneren met toegestane rauwkost; koude dranken versieren met een schijfje citroen en/of ijsblokjes. Met gecrusht ijs verkrijgt u lekkere sorbets. Aan soep kunt u verse kruiden zoals bieslook, peterselie, kervel of tuinkers toevoegen.

*) Disclaimer: Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst en verschillen van persoon tot persoon.